Vielä ehdit! Jatkokaudet syystarjouksessa vain 73 €
Osta nyt

10.10.2025

Avoin työpaikka: Markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija (some ja video)

Oletko kokenut someammattilainen, jonka erityisosaamista ovat somen lyhytvideot? Hae Museokortin markkinointi- ja viestintätiimiin asiantuntijaksi!

Sytytkö sosiaalisen median mahdollisuuksista ja haluatko luoda sisältöä, joka todella liikuttaa ihmisiä? Haemme Museokortin markkinointi- ja viestintätiimiin someammattilaista, joka ottaa haltuun Museokortin kanavat ja kasvattaa niiden näkyvyyttä erityisesti videon keinoin.

Museokortti on Suomen suosituin kulttuurituote – yhdellä kortilla pääsee yli 360 museoon ympäri maan. Haemme markkinointi- ja viestintätiimiimme idearikasta some- ja videotuotannon ammattilaista määräaikaiseen työsuhteeseen vanhampainvapaan sijaiseksi.

Tässä tehtävässä pääset yhdistämään luovan sisällöntuotannon, videotuotannon, esiintymisen, maksetun mainonnan ja analytiikan. Työsi näkyy suoraan ulospäin – sisältöinä, jotka saavat koko Suomen innostumaan museoista.

Tehtävässä pääset

  • Suunnittelemaan ja tuottamaan Museokortin some-sisältöä
    (IG, Facebook, TikTok, YouTube, Pinterest jne.). Museokortin sisältöjä kuratoidaan museoiden ajankohtaisesta tarjonnasta.
  • Tuottamaan koukuttavia lyhytvideoita: vastuullasi on somevideoiden suunnittelu, kuvaus, editointi, tekstitys, julkaisu sekä tulosten analysointi.
  • Esiintymään videolla, tekemään esimerkiksi nopeita haastatteluita, museoesittelyitä ja spiikkaamaan videoita.
  • Koordinoimaan somen vaikuttajayhteistöitä.
  • Toteuttamaan konseptien mukaista videosisältöä, kuten kuukauden näyttelyvinkit, taktiset somevideot sekä erilaiset ohjevideot.
  • Rakentamaan ja moderoimaan Museokortti-yhteisöä: vastaamaan kommentteihin, hyödyntämään käyttäjien tuottamaa sisältöä ja luomaan aitoa vuorovaikutusta.
  • Toteuttamaan maksettua mainontaa yhdessä kumppaneiden kanssa ja tekemään perusoptimointia.
  • Seuraamaan ja kehittämään sisältöjä datan avulla (Meta Business Suite, TikTok Analytics, GA4).
  • Tuottamaan sisältömarkkinointia Museokortin omiin kanaviin: uutiskirjeisiin, artikkeleihin ja museot.fi-sivustolle.
  • Tekemään yhteistyötä museoiden, vaikuttajien ja muiden kumppaneiden kanssa.

Mitä edellytämme sinulta

  • Näyttöjä ammatillisesta some- ja videotyöstä (portfolio/linkit, erityisesti TikTok/IG Reels).
  • Vähintään 3 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä.
  • Vahvaa osaamista mobiilikuvaamisesta, editoinnista, tekstityksistä ja kanavakohtaisesta versioinnista. Käytössäsi on Adoben ohjelmapaketti.
  • Esiintymisvarmuutta ja halua esiintyä Museokortin somevideoissa.
  • Ymmärrystä eri kanavista ja kohderyhmistä – kokemusta etenkin nuorempien yleisöjen tavoittamisesta.
  • Datavetoista otetta: osaat lukea mittareita, analysoida ja kehittää sisältöjä jatkuvasti.
  • Erinomaista suomen kielen taitoa, suullisesti ja kirjallisesti.
  • Kykyä toimia itseohjautuvasti, priorisoida ja viestiä selkeästi.
  • Kykyä toimia yhteistyössä tiimin ja laajan kumppaniverkoston kanssa.

Eduksi katsomme

  • Kokemusta maksetun somen suunnittelusta, kehittämisestä ja optimoinnista.
  • Osaamista motion-grafiikasta ja visuaalisista suunnittelusta (Adobe).
  • Valmiutta satunnaisiin kuvauspäiviin museoissa eri puolella maata.
  • Osaamista erilaisten työkalujen, kuten dronen tai AI:n hyödyntämisestä.

Mitä tarjoamme

  • Vaikuttavan roolin suomalaisen kulttuurin ytimessä – työsi näkyy sadoilletuhansille suomalaisille.
  • Kannustavan ja osaavan tiimin tuen, sujuvat toimintatavat ja mahdollisuuden oppia uutta.
  • Tilaa kokeilla ja kehittää uusia konsepteja, joilla kasvatetaan Museokortin kanavia pitkäjänteisesti.
  • Joustavan hybridityön toimistossa Helsingin keskustassa ja toimivat etätyömahdollisuudet.


Työ on kokopäiväinen määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus alkaen marraskuu 2025 (tai sopimuksen mukaan mahdollisimman pian) –31.9.2026. Työ jatkuu mahdollisesti tämän jälkeen perhevapaan ajan.

Palkka 3200–3600 € kokemuksen mukaan.

Työsuhde-etuna Museokortti, kattavat työterveyspalvelut, virike- sekä lounasetu.


Näin haet

Lähetä hakemuksesi sähköpostilla 24.10.2025 mennessä osoitteeseen rekryt@museot.fi. Otsikoi viestisi REKRY: some & video. Lisää sähköpostiin liitteenä tai linkkeinä:

  1. CV
  2. Portfolio/linkit (3–5 somevideonäytettä, mielellään myös omilla kasvoilla)
  3. Lyhyt 60–90 sek esittelyvideo, jossa kerrot, mitkä ovat kolme vahvuuttasi tässä työssä. Tee videolle Instagram-copyteksti, joka tukee videon sisältöä ja herättää kiinnostuksen.

Kerro hakemuksessasi myös mahdollinen aloitusajankohta.

Hakuaika on käynnissä nyt – etenemme heti sopivien hakijoiden kanssa ja täytämme paikan löydettyämme oikean henkilön.

Lisätiedot: rekryt@museot.fi

FMA Creations Oy tuottaa ja vastaa Museokortti-palvelusta Suomessa. Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015. Se on osoittautunut yhdeksi suomalaisen kulttuuriperintöalan merkittävistä kaupallisista menestyksistä, joka on perustamisestaan lähtien tulouttanut museoille 100 miljoonaa euroa (2024). Vuonna 2024 Museokortti-järjestelmän piirissä on 360 museokohdetta. Museokortti on käytössä noin 345 000 suomalaisella, ja sillä on maksettu jo yli 10 miljoonaa museokäyntiä.​FMA Creations Oy:n omistaa 100 prosenttisesti Suomen Museoliitto ry, joka on suomalaisten museoiden yksityinen edunvalvontajärjestö.



Kerro tästä myös ystävillesi!

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • WhatsApp